Kilo’s eraf, mannen erbij

Al jaren voer ik, net als velen andere vrouwen in Nederland een strijd met de kilo’s. Deze strijd kent de welbekende dalen en pieken. Echter, tijdens de pieken gebeurd er iets opmerkelijks. Tijdens elke piek lijkt er namelijk ineens een ontembare stroom aandacht van mannelijk Nederland te ontstaan. En ik ben niet de enige die deze opmerkelijke constatering heeft gemaakt. Vrouwen van Nederland, pas op!

Onlangs zat ik met vriendin L bij te praten. “Ik praat weer met M” zei ze. “Oh wat leuk!” zei ik, “Hoe hebben jullie weer contact gekregen?”. Waarop mijn vriendin reageerde “Oh hij stuurde me ineens een berichtje, dat ik zoveel was afgevallen enzo”. Verdomd, ik heb nooit hoog gescoord op wiskunde, maar het lijkt erop dat er een correlatie te bekennen is tussen het aantal verloren kilo’s en het aantal binnenstromende berichten op WhatsApp van mannen. En niet zomaar mannen, in het specifiek mannen die eerst niks van zich lieten horen. Nu wil ik niet compleet mannelijk Nederland over één kam scheren, maar dit is toch op z’n zachtst gezegd “opvallend” te noemen.

Wij vrouwen hebben voor ons zelf een categorie vastgesteld met mannen waarvoor wij allen moeten uitkijken. De onder beiden geslachten bekende categorie “Foute Mannen”. Van alle soorten ‘foute mannen’ is het niet geheel onterecht om deze nieuwe soort ook aan deze categorie toe te voegen. Het soort man dat je oogwaarschijnlijk alleen ziet staan als er in zijn ogen een goed aantal kilo’tjes vanaf zijn. Mannen die ineens af willen spreken, omdat dat ene jurkje nu wel mooi om je lichaam heen valt. Mannen die je nu wel ineens ‘sexy’ noemen. Mannen die je nu ineens wel aan zijn vrienden durft en wil voorstellen.

Op het internet gaan er tal van artikelen rond over hoe je de foute man wordt herkend. Van zijn eigenschappen tot uiterlijke kenmerken en signalen. Als we Google moeten geloven zijn er complete profielschetsen beschikbaar. Maar hoe wordt deze nieuwe foute man herkend? Ten eerste is deze man er als de hyena’s bij zodra jij een foto van jezelf maar met minder kilo’s op het wereldwijde web gooit. Het eerste bericht dat hij je zal sturen zal waarschijnlijk heel subtiel, dus niet, betrekking hebben  je gewichtsverlies. Daarnaast is hij ineens bereidt om bergen, zeeën en complete continenten te verzetten om af te spreken terwijl het eerst leek alsof het woord “afspreken” niet voorkwam in zijn vocabulaire.

Lieve vrouwen in Nederland, probeer het verschil te zien tussen mannen die jou echt leuk vinden om JOU en mannen die jou alleen aantrekkelijk vinden wanneer je bent afgevallen. Tuurlijk, de appjes in de trant van: “Goh, wat zie je er goed uit!” en “Ben je afgevallen?” zijn vleiend en een beloning voor je harde werken in de sportschool. Maar wanneer deze appjes komen van afzenders die eerst een beleid voerden van complete radiostilte voordat de kilo’s waren verloren is het misschien tijd om jezelf achter de oren te krabben. Mannen die alleen contact zoeken als je weken in de sportschool hebt gespendeerd om enkele kilo’s eraf te sporten zijn jou en je doorzettingskracht niet waard.

Plaats een reactie